4/29/2009

Ny länk.

This is one of few posts in my native language and it is written in swedish because it deals with a blog that mainly uses that language.

Jag fann en blogg idag av en medlem av Golden Dawn som jag fann mycket intressant. Jag är som bekant mest inne på vänstra handens väg och dess uttryck och fann då ett långt inlägg som beskrev Thomas Karlssons (Dragon Rouge) syn på saken och sedan inkluderade bloggarens egna tankar. Det intressanta här är att sammanfattningen är mycket kompetent och så obektiv som jag tror att man kan vara och att kritiken på det är mycket väl genomtänkt. Delar av kritiken, ja kanske den största delen, håller jag dessutom med om. Den vänstra handens väg och den högra handens väg är olika vägar mot samma mål. Det var så de uppkom i öst och hur och varför de omtolkades till att ha olika mål vet jag inte. Oftast verkar det dock härstamma från Julius Evolas tolkning. Var Evola fick sin information om detta från vet jag inte.

För min del var tex Satanismen alltid ett uttryck för något som inte var dualistiskt även om jag givetvis inte alltid i mina yngre år uttryckte det på speciellt komplierade metafysiska nivåer. Jag kom tidigt i kontakt med "The Dark Doctrines Crew" och de förespråkade alltid en icke-dualistisk syn presenterat i sataniska termer (jag bryr mig föga om deras politiska åsikter, det var alltid det metafysiska som var intressant för min del). För mig var detta tidigt skillnaden mellan kristendomen och satanismen. Jag är medveten om att det i alra högsta grad finns satanister som är dualister också men för mig var det aldrig så. DD Crews längre texter är att föredra men dessa finns inte på hemsidan (de går att köpa, eller hitta på "inofficiella sidor").

Baphomet ser jag fortfranade som en av de främsta symbolerna för helheten i min värdssyn tillsammans med den Heraklitianska elden. Och även om jag gått ifrån att kalla mig satanist då det är för snävt och samtidigt något jag utvecklats bortom så har det stor betydelse för mig på flera sätt. Mina egna tankar om detta går att finna här, här och här.

Detta mycket längre än jag tänkte. Här är iaf länken till bloggen jag skrev om och texten om den vänstra handens väg i synnerhet. En länk ska läggas till i den vänstra menyn också.

Gyllene Gryningen - Angående den vänstra och den högra handens vägar.

2 comments:

Traditionalist said...

Tack för tipset, jag har än så länge endast hunnit läsa genom den första artikeln (som ledde fram till den du länkar till) och påföljande diskussion med Thomas Karlsson.

Mycket intressant och kompetent.

Du har aldrig själv funderat på att söka medlemskap i Dragon Rouge?

TheInsane said...

Funderat har jag gjort men det har aldrig känts helt rätt. Mitt största problem är antagligen att jag är enormt teoretisk. Alltså mer en filosof i tanken än vad jag är aktiv utanför den.

DR är en magisk organisation och jag finner den filosofiskt vara "lite är här och lite där". Å ena sidan gillar jag mycket av deras texter i tex "glimpses of the left hand path" och "uthark" men boken om "Kabbala" fokuserar på en värdssyn jag inte kan acceptera.

Detta är ok i DR eftersom de inte har någon kärna av filosofi. Kanske är det en styrka men såhär utifrån är det en aspekt jag ogillar.

Sedan är det definitionsproblemet med "vänstra handens väg" och allt vad det innebär. Sett ur ett traditionellt perspektiv vet jag inte hur man får ihop det att LHP och RHP strävar mot olika mål. Det låter som ett typiskt västerländsk missförstånd eller alternativt omtolkning. För mig är de båda en resa mot samma mål men att det är metoderna som skiljer sig precis som de är i tantrismen.

Det handlar om att utforska och ultimat förstå den "yttersta verkligheten" och där resonerar LHP oftare med mig än RHP.

Fast mest av allt föredrar ag att inte kategoriseras. Jag ser mig själv som en så pass stor fusion av olika tankar att jag knappast kan passa in under en kategori vilket också var varför jag lämnade etiketten satanist. Mina åsikter har inte direkt förändrats radikalt men det kändes som att jag vuxit ur den formuleringen av min tro.

Nåja, de här blev långt. Ska jag vara ärlig är jag mer attraherad av att vara aktiv på andra sätt i den här värden än genom ritual. Jag söker ett inre lugn just nu och söker mig en hel del mot att återigen börja träna kampsport och av någon anledning dras jag mot longboarding också. Snacka om annorlunda jämfört med mina djupa filosofiska/religiösa tankar :)